CELF’s smede-elever klipper og klistrer sig ud af coronakrisen

Business LF’s Startup Lab inspirerede HTX-elever inden eksamensprojekt
19. marts 2020
Få fingeren ud i tide – særligt hvis du bygger i beton
27. marts 2020
Vis alle

CELF’s smede-elever klipper og klistrer sig ud af coronakrisen

Ordet ”pladeudfoldning” lyder måske ikke pirrende, men læs med alligevel
Thomas Ploug-Madsen er faglærer på smedeuddannelsen på CELF i Nakskov. I disse tider sidder han noget uvant og underviser sine elever foran pc’en fra sit hjem i Maribo.

”Det er meget anderledes nu, hvor vi ikke kan undervise på værkstedstedet. Vores smede-elever vil jo gerne bruge deres hænder og blive beskidte, men det er lidt svært i øjeblikket. Situationen er også helt ny for os undervisere. I øjeblikket udvikler vi og finder på, mens vi underviser,” siger Thomas Ploug-Madsen, der i øvrigt også har sine egne børn, der skal undervises hjemmefra.

Om morgenen mødes Thomas med sine 18 elever på den virtuelle mødeplatform, der hedder Zoom. Her kan alle se alle på skærmen samtidig, mens der uddeles opgaver.

”Det gør vi dels for at være sociale og holde motivationen oppe hos eleverne. Men også for at forklare eleverne om de opgaver, som de skal løse. Og her kan de stille spørgsmål. Derudover mødes vi også med eleverne enkeltvis på Zoom eller ringes ved, hvis de har udfordringer og yderligere spørgsmål. Ofte foregår det i øjeblikket om aftenen, for mange af vores elever har også børn, som de skal passe og undervise hjemme”, siger Thomas Ploug-Madsen.

Den alternative pladeudfoldning
Grundforløbseleverne undervises i øjeblikket blandt andet i at lave pladeudfoldning. Normalt foregår det på et værksted, hvor eleverne skærer, bukker og svejser en plade sammen til en lille kasse. Men ikke i disse tider. Thomas Ploug-Madsen har fundet på nyt. Nu foregår det hjemmefra ved at klippe og klistre.

20 årige Tobias Johansen er en af de smede-elever, der har siddet hjemme og lavet pladeudfoldning i papir.

”Det var meget sjovt og anderledes. Jeg har bestået mine boglige fag. Thomas ringede og spurgte, om jeg ville være forsøgskanin. Det ville jeg gerne, så jeg har siddet med saks, tommestok og blyant og streget op. Så har jeg klippet ud og samlet med tape,” siger Tobias Johansen.

På undervisningsplatformen, Praksis, ligger der flere opgaver, som Tobias får tiden til at gå med hjemmefra i Dannemare. Men han ser alligevel frem til, at situationen igen bliver normal, for han savner CELF i Nakskov.

”Jeg er ærgerlig over ikke at være på CELF. Det er kedeligt at gå herhjemme, og jeg savner de andre elever og lærerne,” siger Tobias Johansen.

Men måske er der snart en ny spændende hjemmeopgave på vej til Tobias i Dannemare fra Thomas i Maribo.

”Vi har jo det her virtuelle svejseprogram. Eleverne sidder med et svejsehåndtag på musen og svejser fra A til B på deres computerskærm. Når de er færdige med svejsningen, vurderer programmet selv kvaliteten, og eleven får resultatet at vide. Måske vi skulle lave en virtuel svejsekonkurrence, slutter Thomas Ploug–Madsen.