Tillykke til nye serviceassistenter
16. marts 2020
Business LF’s Startup Lab inspirerede HTX-elever inden eksamensprojekt
19. marts 2020
Vis alle

Reportage fra en VVS-faglærers nye dagligdag

For vores VVS-faglærer, Christian Petersen, går undervisningen derudaf selvom han ikke er fysisk sammen med sine elever. Jeg har optaget alle mine indlæg som video, hvor jeg taler ind over. Lige nu har vi om ”energioptimering af klimaskærm”. Videoen tager selvfølgelig ikke højde for de spørgsmål, der måtte komme under gennemgangen. Men til gengæld har eleverne mulighed for at se seancen igen og igen”.

”Spørgsmål og debat tager vi over Facebook, hvor vi har oprettet en gruppe for holdet. Jeg holder også webinarer med en eller flere elever, hvorfra jeg kan undervise fra min skærm og dele dokumenter (f.eks. løsninger på opgaver), samtidig med at vi har mulighed for at tale og skrive sammen, siger Christian Petersen.

”Alt i alt synes jeg, at det fungerer, selvom det uden tvivl er mere omfattende og tidskrævende, end når vi kan undervise klassen samlet. Nogle får måske ikke lige læst tråden om løsningen på et problem, og der mangler generelt lidt af den ”ping-pong”, som nogle elever sætter pris på ved traditionel undervisning.”

”Til gengæld er andre elever hurtigt ude over stepperne og har arbejdet med opgaverne både om natten og i weekenden, hvilket jeg tager som et positivt tegn på, at det fungerer, og at disse elever faktisk motiveres af, ikke at skulle undervises fra 8-15 med faste indlagte pauser og i fælles ”tempo””, siger Christian Petersen.

”Det positive ved denne situation, Danmark befinder sig i er, at vi kan bruge disse ”opdagelser” til at blive klogere på, hvordan man i fremtiden kan arbejde med et mere fleksibelt undervisningsforløb ift. tid for dem, der trives med det”, siger Christian Petersen.