Tillykke til nye industrioperatører
23. september 2021
Tillykke til nyslåede murersvende!
29. september 2021
Vis alle

Innovation og fornyelse i undervisningen

Hvordan forbereder man sine elever på livet efter skolen, på erhvervslivet? Hvordan udvikler man de rigtige kompetencer? De kompetencer der bliver brug for, derude i fremtiden?
 
Løsningen for lærerne i Innovation på EUX Business, Jesper Troelsgaard og Niels Espersen, er at udvikle undervisningen, ved at gøre den mere aktiv og levende for eleverne.
”Eleverne skal være aktive og deltagende og lære at tænke kritisk” siger Jesper Troelsgaard, ”Vi skal bryde rammerne, så vi ikke tænker så meget i fagblokke, men mere ser undervisningen som en helhed” tilføjer Niels Espersen.
 
”CELFs strategi er jo også ’Tæt på erhvervslivet, det 21. århundredes kompetencer og det særlige DNA”, smiler Jesper, der forklarer at de brugte strategien meget da de planlagde undervisningen.
Niels Espersen og Jesper Troelsgaard har omlagt undervisningen, så den tager udgangspunkt i 6 virksomhedsbesøg. Eleverne skal op til hvert besøg gennemgå alt fra virksomhedens økonomi, over markedsposition til produkt og målgruppe. Under hvert besøg skal eleverne stille kritiske og opklarende spørgsmål, således at de kan lave en gennemgående analyse af virksomheden efterfølgende.
 
Første virksomhedsbesøg er hos Jes Jonigk og Nykøbing Falsters nye, flydende vinbar “Vinoteque Marittima. Vin & Kaffebar”. For hvordan nytænker man en vin- og tobakshandel der har eksisteret i generationer? Man køber selvfølgelig en tysk isbryder, lægger den til kaj i Nykøbing, skaffer investorer og gør den eksklusiv og lækker til det voksne segment.
På en kold og blæsende morgen mødes lærere og elever med Jes Jonigk på det gode skib Marittima. Men hurtigt bliver det kolde vejr glemt, da Jes Jonigk levende begynder at fortælle om hans tanker og beslutninger omkring anskaffelsen af, hvad han selv betegner som, et af Nykøbings nye vartegn.
Eleverne stiller nysgerrigt deres velforberedte spørgsmål om alt fra regnskab til branding: Kunne Jes overveje at udvide målgruppen til det yngre segment? (”Nej, dem er der nok for”, lød svaret). ”Hvordan holder du fast på kunderne?” spurgte en anden, og ”Hvordan bliver du ved med at være innovativ?”.
Jes svarer på elevernes spørgsmål, med ligeså stor entusiasme som de blev stillet: Jes holder fast på kunderne ved at holde sig relevant, have stor viden om det han sælger og så satser han på branding – ikke salg, når han markedsfører. Trangen til innovation kommer af sig selv hvert 5-7 år, siger Jes – ”Gør den ikke det hos alle?” spørger han eleverne ”Har man ikke helt naturligt lyst til at male om, købe nyt, hvad ved jeg hvert 5-7 år?”
Besøget er slut og alle går fra borde. Jes skal tilbage til butikken. Eleverne skal tilbage på skolen. Besøget var vellykket: Jes smiler og der er en summen af elever der snakker om hvad de lige har oplevet.
Lærerne Jesper Troelsgaard og Niels Espersen smiler til hinanden. Det gik godt og efter planen. Nu skal de hjem og planlægge næste besøg, der skal inspirere og udvikle eleverne.

EUX-eleverne er på deres andet virksomhedsbesøg, som er en del af deres undervisning i innovation på EUX Business. Innovationsundervisningen er udviklet til at give eleverne det 21. århundredes kompetencer gennem virksomhedsnær undervisning. Denne gang gik turen til Knuthenlund, hvor Fra Fejø holder til.

”Men du tjener jo ikke nogle penge?” Sådan lyder spørgsmålet til iværksætteren Thomas Hermansen, der står bag den lokale virksomhed: Fra Fejø.

”Det er ikke meningen, virksomheden skal indbringe en masse penge. Vi ønsker bare, den går i nul. Der var et hul i markedet, der også påvirkede os og vores børn, og derfor fandt vi på en løsning,” fortæller Thomas. Han og partneren, Ditte, opdagede manglen på økologisk og lokal babymos, da de fik deres første barn, og det var her, ideen til virksomheden begyndte at tage form.

Fra Fejø er en lokal virksomhed, der på nuværende tidspunkt har udviklet 22 produkter såsom marmelade, sodavand og babymos. Virksomheden gør op med madspild ved at købe frugtplantagers ”grimme” frugter, der ikke kan sælges til supermarkederne. Deres vision er at kunne lave 3 produkter ud fra ét æble: skralden bliver tørret og lavet til te, æblet går til marmelade og babymos, og kernehuset går til eddike.

”Det er fedt at få undervisning, der er så virksomhedsnær og fokuseret på en bestemt retning. Vi lærer alt det, vi faktisk selv kan bruge ude på arbejdsmarkedet. Det giver noget helt andet at komme ud og se virksomheden med egne øjne, fordi der er så stor en kontrast mellem at opleve virksomheden hjemmefra ud fra nogle dokumenter og billeder til at stå i centrum og opleve alle de processer, der faktisk foregår. ” siger Emma, der er elev på EUX Business.

Thomas fortæller om deres virksomhedsstrategi, som eleverne ved første øjekast finder lidt mærkelig: ”Vi har lavet en 7-årig strategiplan, og efter de 7 år vil vi gerne lave en exit”. Eleverne kigger skeptisk på hinanden og tilbage på Thomas. Kan det mon være rigtigt, det han fortæller? Men ja, den er god nok. Thomas påpeger, at gennemsigtighed er en af grundstenene i deres virksomhed, og derfor fortæller han også, at planen er, at de vil sælge virksomheden efter 7 år, fordi forventningen er, at virksomheden bliver så stor, at de ikke længere vil kunne drive den selv.

Det var ikke kun eleverne, der var nysgerrige på Thomas og Fra Fejø. Da eleverne var ved at takke af, måtte Thomas alligevel bukke under for sin nysgerrighed og spørge, hvor mange af eleverne der gik med en iværksætter i maven, hvortil en håndfuld elever rakte hånden op.